öppet alla dagar 12-18

skulpturträdgård

 
image.png

Olav Westphalen
Kolumn/ Snowman 2007

Snowman är en del av en grupp handgjorda skulpturer som består av ett förminskat alfabet: snöbollar, morötter, pinnar och kolbitar till ögon. Olav Westphalen producerade denna grupp skulpturer i glasfiber och de flesta har hittat fasta hem i samlingar (som Moderna Museet och flera privata samlingar i Frankrike och New York). Snögubbarna, oavsett hur långt ifrån de avviker från den idealiska mallen, är genast igenkännliga. De väcker starka minnen, både kulturellt betingade och - för många tittare åtminstone - personliga erfarenheter. Westphalen brukar använda motiv och referenser som är tillgängliga på många nivåer. Kolumn ser till exempel ut som en snögubbe byggd av någon som inte kunnat sluta, som fortsatt lägga på fler och fler delar. Det är först roligt - eller tragiskt - men i alla fall tillgängligt som en berättelse. Formen leder tanken till bilden av den ständigt växande stjälken i sagan Jack and the Bean Stalk, en Jacobs stege, vilken leder till en annan värld, som visar sig inte vara till himlen. Men för konstnärer har denna en annan, uppenbar konnotation. Det citerar ganska bokstavligen en av de mest ikoniska skulpturerna i den europeiska avantgardismen, Brancusis  Endless Column

 
image.png

Peter Frie
Lotus 2018, brons ed 2/3

Peter Frie är främst målare och känd för sina landskap. Sedan 2009 har han även arbetat tredimensionellt i brons. Träd och dungar som finns i målningarna har nu stigit ut och blivit skulpturer. Under juli visas nya verk i galleriets stora samlingsutställning. Det nya trädet Vind från havet kom till trädgården idag, den 25 maj.

Peter Frie är född i Lysekil 1947, bor och arbetar i Båstad och även delvis i Thailand. Han har utställningar i Sverige, Tyskland, USA, Finland och England. Är representerad i offentliga och privata samlingar t ex Moderna Museet, Stockholm, Malmö Konstmuseum, KIASMA Helsingfors, Sven-Harrys Konstmuseum, Stockholm, Stockholms stad, Haggerty Museum of Art i USA och Caldic Collectie i Rotterdam, Holland. 
Peter Frie tilldelades det finska priset ARS Fennica Award år 1998

 
Lingaphone

Olav Christopher Jenssen
Lingaphone

Skulpturen är 3.50 m hög, 3 m bred och liknar ett ornamentalt utsnitt. 
Jenssen är fascinerad av enkelheten hos snöflingorna i papper, som man som barn klippte ut till jul och satte på fönstret. Skulpturen som står i trädgården är endast en ur serien med liknande former och struktur och en prototyp i plast som ska tillverkas i ett bestående material. På Bananpiren i Göteborgs hamninlopp står en gigant, tillverkad i stål i Båstad.

Olav Christopher Jenssen är född i Nordnorge 1954, bor och arbetar i Berlin och på Lya, inte långt från galleriet i Östra Karup. Olav Christopher Jenssen är en mångfacetterad konstnär som arbetar i de flesta material. Representerad på flera stora museer runt om i världen, bl a på MoMa, New York, Moderna Museet, Stockholm och Centre Pompidou, Paris och finns även i internationella privata och offentliga samlingar. Jensen är professor vid Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, Tyskland. 

 

Samaneh Reyhani

 
DSC_3222c.jpg

Lars Englund 
Stabil, Ek 
Stabil, Sintrad stål 

Lars Englund är matematikern som likt forskaren monterar ner för att sedan sätta ihop igen för att prova sig fram till nya upptäckter. Trianglar, romber, rektanglar och sfärer varieras till nya skulpturer. I trädgården står den stora Stabil gjord i sintrad stål och den andra gjord av ek.

Lars Englund är född 1933 i Stockholm, bor och arbetar i Jonstorp. Han hade en magnifik utställning på Moderna Museet i Stockholm 2005, där alla hans viktigaste verk visades. Lars Englund är en av de få svenska konstnärer som visats på stora museer och konsthallar utomlands. Venedig Biennalen och Guggenheim i New York är två av dem. Senast kunde hans sfärer ses i Malmö Konsthall 2014. Det finns bl.a. en offentlig skulptur utanför nya Arena i Helsingborg.
2018

image.png
 
image.png

Daniel Segerberg
Örtte Paviljong 2017, Lastpallar med örtodling och glasburkar

Med inspiration från det Japanska tehuset vill vi skapa en stillsam plats att uppleva med alla sinnen. Ljudet av bäcken som porlar nedanför, doften av örterna, hur ljuset faller mellan spjälorna….  

Besökaren kan komponera sitt eget te utifrån örterna som växer utefter väggarna. Teet dricks ur glasburkar antingen vid paviljongens stå-bord eller i den intilliggande sittgruppen.  

Instruktioner för självservering: 
1. Ta en glasburk från hyllorna längs väggarna i paviljongen.
2. Plocka försiktigt några blad från örterna och lägg i glasburken.  
3. Häll på varmt vatten från termosen och låt dra ca 5 minuter.  
Paviljongen är också tänkt att fungera som ett pedagogiskt experimentrum där man kan titta närmare på ätbara växter i den omkringliggande naturen och dela med sig av egna erfarenheter. Gör en expedition i trädgården för att se vad man kan hitta där!: bladen från vinbärsbusken är goda att göra te på, björkblad, nypon, nässlor, maskros?…  

Paviljongen är ett resultat av nära samarbete mellan konstnären Daniel Segerberg, Galleri Arnstedt samt rörelsen Back in Position* 

*Back in Position är en nybildad rörelse med säte i Berlin som vill uppmana till att 
utgå ifrån och använda sig av saker i den nära omgivningen. Konstruera istället för att konsumera, i en anda av återvinning, för både en yttre och en inre hållbar utveckling. 

image.png
 
DSC_3187c.jpg

Eva Kullgren
Groda 2018, brons ed !/3 
Vänskap 2017, brons, unik

Eva Kullgren arbetar i trä, lera och brons, ofta allt på samma gång. Hennes skulpturer är oftast figurativa där djur har ett innerligt förhållande till varandra. Hon bygger upp en fabelliknande värld och studerar på detta vis hur vi upplever och reagerar i sociala sammanhang. Figurer, med skilda karaktärsdrag, placeras så att det sociala samspelet blir tydligt. Skulpturerna har ett uttryck av exempelvis avund, kärlek, besvikelse, och glädje samtidigt som de distanserar sig . Där finns alltid en nypa humor.  

Eva Kullgren är född i Värmland 1949 och är utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har haft ett tjugotal utställningar och gjort många offentliga utsmyckningar men hade en paus som konstnär då hon var med och skapade Arnstedt & Kullgren, galleriet i Östra Karup 1998 – 2002. Därefter har Eva Kullgren tagit tillbaka sitt yrke och bor och arbetar i Stockholm. De större skulpturerna är gjutna i Kina och Thailand.

DSC_3188c.jpg
 
DSC_3226c.jpg

Staffan Nihlén
marmor 

Staffan Nihlén finner sina stenar i de italienska marmorbergen, Carrarra. Han rör sig fritt, ständigt på jakt efter en ny sten som tilltalar hans öga. Den ska ha en speciell lyster och i sig själv innehålla en rörelse. Denna sten tas till verkstan och där bearbetar han den för hand. När den sedan flyttas från sitt ursprung till ett nytt sammanhang får den en annan betydelse.

Staffan Nihlén är född 1929, bor och arbetar i Stockholm och i Brantevik. Han är utbildad på Otte Skölds målarskola i Stockholm 1945-48, Konsthögskolan i Stockholm 1950-55 samt vid Academy di Belli Arti, Venedig, Atelier Friedländer, Paris. Han har haft många utställningar i Sverige och utlandet. Senast kunde man se flera av hans skulpturer på Waldemarsudde 2014.

 
image.png

P O Persson
Black holes are not eternal prisons 2016
sten, brons, koppar, glas

Mina händer håller runt kolfiberstången. Höjer långsamt huvudet uppåt, 
för att sedan sänka blicken mot spegeln, låter blicken försvinna in i det
"Svarta Hålet." Vattnet stiger långsamt upp mot mina vader.
P O Persson är född 1955 i Karlskrona, bor och arbetar i Malmö. Han är sedan 1994 professor i skulptur på Malmö Konsthögskola.1980-1982 gick han Målar- och skulpturskolan Forum i Malmö och därefter 1982-1987 Konsthögskolan i Stockholm. 

 
image.png

Emelie Sandström
Ljusbringare- Hängivelse – sökande - kommunikation 2014, brons

Emelie Sandström hämtar kraft och energi ur det ockulta. Mörkret och ljuset ger inspiration till målningar, teckningar och skulpturer. Hon arbetar gärna i trä och väljer helst det mjuka och porösa granvirket som med svarvens hjälp formar sig efter hennes vilja. Mjuka bulliga former smalnar av och sträcker sig uppåt för att försvinna i ett intet. I vissa skulpturer förenas brons och trä och bildar vassa föremål, Sandströms egen vapenarsenal. Hennes besvärjelse och skydd mot mörkret.

Emelie Sandström tog sin MFA på Malmö Konsthögskola 2015. Fick Edstrandska Stiftelsens stipendium 2015, Bror Hjorts teckningsstipendium 2014, har ställt ut bl a på Galleri Riis, Stockholm.

 
 

Anna Stake
Barr 2006, stål

Anna Stakes skulpturer är fysiska. De är länken mellan människa och natur. Hon förstorar ett tallbarr, ett ägg eller en snäcka och man tappar perspektivet, Hon förskjuter skalan och ruckar på begreppen och får betraktaren att se på tingen så som barnet. Barr är ett antal unika skulpturer som är gjorda i cortenstål. Det som ligger ute har rostat på ytan, men de som hålls är inomhus behåller sin silvergråa färg som stålet har.

Anna Stake är skulptör, född 1971 i Uppsala, bor och arbetar i Malmö. Anna Stake är utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm. Hon har visat sina skulpturer här på galleriet sedan 2006. Har gjort stora utsmyckningar på bl a Färjelanda Kulturhus, Mälardalens Högskola, Qulturum, Huddinge sjukhus, Värnamo sjukhus, Länssjukhuset Ryhov, HSB Helsingborg.

 

David Nilson
Trädgården om natten (fontän) 2012

Fontän - Ur rören sipprar vatten som förvinner. och vattnets aldrig sinande flöde refererar till det monument en fontän innebär. Stenen erbjuder den fasta yta varpå vattnet potentiellt kan låta grönska fästa. / David Nilson

David Nilson är född 1982 i Yngsjö, Skåne, bor och arbetar i Malmö. Han tog sin MFA på Malmö Konsthögskola 2013. Har bl a ställt ut på Prince Gallery, Köpenhamn (2016). Fick motta Edstrandska Stiftelsens stipendium för nyutexaminerade 2013.

 

Fredrik Norén
United Colours 2008

Vi har under flera år förundrats över Fredrik Noréns lekfulla skulpturer som varit placerade i trädgården. Förra året ställde Fredrik Norén också ut målningar och skulpturer inne i galleriet här i Östra Karup.
Fredrik Norén kommenterar vår samtid, vår livssyn och det sätt vi väljer att kategorisera vår omgivning. Genom att upplösa det mest välkända och vanligast förekommande från vår närmiljö, utförs ett försiktigt och ömsint skrapande på ytan av den världsbild vi upplever som självklar. 

Fredrik Norén är född 1979 i Lund, har ateljé i Malmö. Tog sin examen från Malmö Konsthögskola 2007 (MFA). Finns representerad bl a på Angereds Närsjukhus, Göteborg, Finspångs kommun och Lunds Universitet.

 

Thale Vangen
Integrity is tickling me with too many fingers –( bläckfisken) 2008, tenn, stål 3/3

Thale Vangens verk balanserar på gränsen mellan evolution och kollaps. Hon vill komma åt outsägligheter och belysa förhållandet mellan människa och maskin, mellan dröm och verklighet, mellan rädsla och optimism. Hon skapar oftast verk med rörelser, där hon tänker betraktaren som motor. 

Thale Vangen är född 1974 i Drammen, Norge men bor och arbetar i Malmö. Våren 2010 tog hon sin examen på Malmö Konsthögskola. Hennes verk har bl a visats på Lunds Konsthall; Vestfossens Kunstlaboratorium, Norge; Arntsedt Östra Karup; Odenplan tunnelbanestation, Stockholm; Inter Arts Center, Malmö; ANNAELLEGALLERY, Stockholm. 2014 blev två större installationer klara på Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm. Just nu är hon på ateljéstipendium på IASPIS i Stockholm.

 
image.png

Sofie Grevelius
Hold on London 2010

Med sin skulptur vill Sofie Grevelius omformulera vardagslivets riktlinjer utifrån dess estetiska kvaliteter. Hold on London är just en sådan minnesmarkering av ett handtag i en buss i London. Något man ser dagligen, där färg och form plötsligt blir något vackert.

Sofie Grevelius är född i Lund 1981 och tog sin MFA på Royal College of Art 2012