Aktuellt

Äntligen öppnar vi för säsongen!
Välkomna till årets första vernissage
Lördag 27 april kl.13-15
Invigning 13.30

Utställningen pågår tom 18 maj
Öppet tisdag-lördag 12-16

Specialöppet under Valborgsmässohelgen och första maj
Öppet (28.4, 29.4, 30.4 och 1.5) 12-16
 
Ex-studenter från Konsthögskolan i Malmö inviger säsongen. 
Professor Gertrud Sandqvist och Britt Arnstedt har gjort ett urval från avgångseleverna 2023.

I år visar vi följande konstnärer:
Daniele Di Girolamo
Oscar Eriksson Furunes         
Rebecca Jansson
Grälls Johan Kvarnström
Clara Mosconi

Daniele Di Girolamo

I utställningen visar Daniele di Girolamo fyra verk, en kinetisk ljudinstallation och tre skulpturer. I installationen A measure of distance (I) roterar havsgrus från stranden inuti två roterande plastcylindrar. Ljudet som produceras liknar vågskvalp vid havet.

Med ark av polyeten och läder har skulpturerna Sleeping Baroque, formats med hjälp av värme. När de svalnat stelnar vecken och blir som spår av en kropp från en obäddad säng.

Daniele Di Girolamo är född 1995 i Pescara Italien. Han tog examen från Konsthögskolan i Bologna och MA på Konsthögskolan i Malmö. Hans tillvägagångssätt är multidisciplinärt och omfattar kinetiska och ljudskulpturer, video, fotografi och performance, vilket ofta resulterar i uppslukande installationer. Han hämtar inspiration från naturliga och fysiska fenomen som speglar känslomässiga samband med minne, tro, behov av vård och intimitet. 

Tidigare utställningar: Beautiful things fading away, KHM2, Malmö(2023); Dopodomani, Museo Nazionale Romano – Terme di Diocleziano, Roma (2023); Portfolio, La Quadriennale di Roma Foundation, Palazzo Braschi (2022); Correct Ways to Misunderstand, Traffic Gallery, Bergamo (2022); IN-SONORA 12, Cruce Contemporaneo, Madrid (2022). Sleeping Baroque” is realized thanks to the collaboration with Pattern Group (Luxury Fashion Engineering & Production, Turin, Italy).


Oscar Eriksson Furunes 

Oscar Eriksson Furunes jobbar med bilder och rumsliga installationer. Han bearbetar ljus och mörker som en integrerad del av sina verk och använder ofta redan existerande eller historiskt material som utgångspunkt. I de senaste verken har han jobbat med minnen, relationer och historieskrivning genom ett queerperspektiv. Fragmenterade arkivbilder, samlade objekt och historiska referenser bearbetas för att skapa nya relationer som kan ifrågasätta etablerade sanningar, och hur vi relaterar till vår historia. Var startar och var slutar våra egna berättelser?

2023 tog Oscar sin masterexamen efter fem års studier vid Konsthögskolan i Malmö. Han har också en master i arkitektur från NTNU i Trondheim. Han bor och verkar som konstnär i Malmö.

Med stöd från Art Council Norway



Rebecca Jansson

Teckning är ett medium jag har utforskat i många år, och jag är intresserad av de eventuella likheter och skillnader som finns mellan teckning och skrivet språk. Med det menar jag dels hur vi ser, och läser teckning samt det skrivna språket men också hur teckning kontra skrivet språk skapas och blir till. Man kan se både teckning och skrivet språk som ett avtryck med mening, ofta skapat av en mänsklig hand och en penna.

Den senaste tiden har jag arbetat utifrån en personlig händelse som inträffade under hösten 2017. Den hösten var ett litet frimärke med motivet av en fågel på väg att flyga från Bogotá, Colombia – hela vägen över Atlanten, till mig, i Sverige. Fågeln skickades från min vän Alejandra i hopp om att den skulle få migrera till kallare väder, få se nya landskap, samt möta en ny vän. Tyvärr kom fågeln aldrig fram, utan försvann någonstans längs vägen.

Istället fick jag ett brev från Alejandra, och där började våra samtal, och brevväxlingar om teman så som landsgränser, frigörelse, och den svåra, samt ambivalenta känslan av att vilja lämna sitt land – och att samtidigt vilja hitta sin plats i världen.

Under hösten 2023, och början av 2024 har jag arbetat med det här projektet i form av en serie artist’s books. Jag utbildade mig hos en professionell bokbindare under hösten, och visar nu elva handbundna böcker. Alla böcker gjorda med varsin inbunden originalteckning i blyerts.

Grälls Johan Kvarnströms

Grälls Johan Kvarnströms arbete är djupt rotat i måleriet, men innefattar samtidigt en mängd olika material och medium, så som skulptur, foto och installation.

Kvarnström anser att det är viktigt med relationen mellan verk, berättelsen och utställningsrum. Som målare kommunicerar han på ett ordlöst språk där målningen är mer än färg på en yta. I den här utställningen har han bytt oljefärg mot akryl och använt screenramar. Resultatet har blivit mer åt det abstrakta hållet utan att för den skull lämna berättelsen.

Fotografierna är tagna med viltkamera och man ser konstnären fastna på bild så som ett djur eller kanske som ett väsen.

Kvarnström är utbildad vid Malmö Konsthögskola och Cooper Union i New York. Han tog sin masterexamen från Konsthögskolan 2023.


Clara Mosconi

Teckningarna är en paralingvistisk transkription av Sara och Aileens berättelser om att förlora och förvärva språk, och de komplexa känslor av skam, stolthet och identitetsgap som följer med det. Symbolerna markerar de icke-verbala ljud som framkom i de intervjuer Clara Mosconi gjorde med Sara och Aileen i januari 2024.

Texten presenterar ett nytt kommunikationssystem bestående av 32 nya symboler, som var och en representerar ett paralingvistiskt ljudfenomen i vårt språk; de ickeverbala ljuden som uppstår när vi inte kan hitta orden. Indexet är också ett digitalt typsnitt som är fritt tillgängligt via informationen på verket.

I ljudverket delar två personer med sig av sina berättelser om livet som tvåspråkigt. Deras berättelser är väldigt olika, men de delar en gemensam mellanspråklig tillvaro, där de inte identifierar sig med sitt modersmål, utan i stället hittar hem i det inlärda språket, trots och i kraft av dess ofullständighet.

Clara Mosconi (1995, DK/IT) är en bildkonstnär baserad i Köpenhamn/Malmö. Hon arbetar med att belysa språkets och röstens periferi, särskilt i relation till tvåspråkighet. Specifikt arbetar hon med att utveckla begreppet paralingvistik i ett försök att avslöja språkets överhörda potential.

Verken härrör från Mosconis egen erfarenhet av att långsamt förlora sitt andra språk, italienska, och som ett resultat av det bygga relationer utanför det rationella språket. Denna livsomständighet har drivit hennes arbete mot metoder som syftar till att utmana den språkliga outsiderpositionen.

Mosconi arbetar främst med ljud, text och performance och samlar på ljudinspelningar av andras berättelser om deras erfarenheter av tvåspråkighet. På så sätt bygger hennes verk på upplevelser som alltid sträcker sig bortom hennes egna.