Linn Fernström
en suck
snyftning, andetag eller lätt beröring
luften darrar
som om något är på väg att framkallas
som inte har en form men på väg att få en
träden suckar och vattnet skälver
små teckningar snyftar till, andas lätt
och genom mjuk beröring finns till
och fortsätter leva
figurerna får liv
och flyttar in och ut på pappret
eller stängs in i ett skrin
eller läggs i en kub
testande festande
som en inandning
på ett papper
eller en duk
Linn Fernström är intresserad av färg, form och berättelser. Inför årets utställning har hon arbetat vidare med att testa, leka och flytta runt sina föremål och figurer i den lite drömska, fascinerande unika bildvärld som hon skapat. Färgskalan är bekant, men hantverket är luftigare, lättare och berättelserna är kärleksfullare än vanligt. Pastellmålningarna är mycket små men är ändå fulla av spännande händelser.
Linn visar även oljemålningar och bronsskulpturer, med motiv vi känner igen från hennes utställningar här på galleriet.
Linn Fernström är född i Örebro 1974. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildad på Konsthögskolan i Stockholm 1995 – 2000. Hon är hedersdoktor vid Örebro universitet. Sommaren 2000 debuterade Linn Fernström på Arnstedt i Östra Karup. Sedan dess har hon haft fem stora utställningar och varit med i samlingar under många somrar.
Anna Nordquist Andersson
Anna har i flera år arbetat med en samling Life Magazine-tidningar från 1960-1979. Kollaget används som teknik för att undersöka vår verklighetsuppfattning så som den reflekteras genom fotografiet och fotografiets plats i media. Kollagen är mättade; det lämnas plats på pappret och vi möter ansiktslösa kroppar under vilka tidningstext lyser igenom. Anna Nordquist Andersson vill ställa frågor om hur kvinnor representeras i media och hennes verk präglas således av både absurditet samt brist och saknad.
Anna Nordquist Andersson är född 1976 i Malmö, bor och arbetar i Malmö. Hon tog examen från Malmö Konsthögskola 2002 och har sedan dess haft flera utställningar både internationellt och på hemmaplan, bland annat Galleri Ping-pong, Marabouparken konsthall, Malmö konstmuseum,
Elastic Gallery och Kunsthal Charlottenburg. Den första gång hon visade verk på galleriet i Östra Karup var 2003 och en soloutställning 2010.
Bianca Maria Barmen
Bianca Maria har flera gånger tidigare visat sina verk på galleriet i Östra Karup. Hennes grundmaterial är lera, men figurerna gjuts sedan i gips eller brons. Ofta placerar hon sina skulpturer på ett bord eller en platta som blir det rum där figurerna kan samtala med varandra. I skulpturen Och där bortom, sitter en ensam pojkflicka – eller en flickpojke - i mynningen av ett floddelta. Blicken är obestämd, är det utåt eller inåt hon ser? Den meditativa stämningen förstärks av den vita färgen som är karaktäristisk för Barmens verk. Det är poetiskt och hemlighetsfullt. Barmens figurer lämnar stort utrymme åt betraktaren.
Bianca Maria Barmen är född i Malmö 1960. Hon utbildades på Konglige Danske Kunstakademin, Köpenhamn 1985 – 1992. Barmen har ställt ut flitigt i Sverige och internationellt och har gjort många offentliga utsmyckningar. Hon finns representerad på flera museer, i offentliga och privata samlingar.
Ellisif Hals
Ellisif Hals har varit en återkommande konstnär på Arnstedt, Östra Karup. I år ställer hon ut ett verk inspirerat av textila hantverk, som mattor och metallhantverk, till exempel filigran. Verket är dock gjort i betydligt skörare material – papper.
Den stora spiralen är skapad av många små pappersspiraler, som limmats ihop bit för bit. Processen är långsam, men ändå tekniskt enkel. Långsamheten tilltalar Ellisif Hals. Bilden tar form på ett nästan oöverskådligt långsamt sätt. Hon tycker om sättet att ”vänta fram en bild”.
Ellisif Hals arbetar ofta med koncentrerad noggrannhet, som i de torrnålscollage hon ställde ut på galleriet i Östra Karup för två år sedan, där hon i lager på lager med upprepade grafiska blad, skar ut fält och skapade nya former där perspektivet förskjöts och variationer och upprepningar framträdde genom färgskillnader.
Ellisif hals är född i Molde, Norge, 1981. Bor och arbetar i Malmö. Har en BFA från Kunsthøgskolen i Oslo. 2014 fick hon ett stipendium från Maria Bonnier Dahlins Stiftelse och ställde i samband med det ut på Bonniers konsthall i Stockholm.
Jens Fänge
Jens Fänge bygger upp speciella scenografiska rum med utsnitt och collage i olika plan. Fänge är som en trollkonstnär som rör sig i olika dimensioner, mellan dröm och realistisk saklighet. Han använder många olika material, s.k. assemblage. Det verk han ställer ut i år är gjort av vinyl, textil och oljefärg på pannå.
För fem år sedan hade Fänge en stor soloutställning. Det var den tredje, här på Arnstedt, Östra Karup.
Jens Fänge är född i Göteborg 1965. Han bor och arbetar i Stockholm. Har en MFA från Konstakademien Valand i Göteborg. Jens Fänges konst är visad både i Sverige och internationellt. I år har han haft en soloutställning, Alcove, på Galerie Perrotin, New York. Förra året hade han en stor mycket omtalad och välbesökt soloutställning - Drömmarna - på Bonniers Konsthall, Stockholm samt bl a grupputställningarna Stockholm Calling, Galleri Magnus Karlsson, London och For Bruno, Galleri Magnus Karlsson, Stockholm. Jens Fänge har även gjort en matta hos Märta Måås Fjätterström i Båstad.
Johanna Ekström
Johannas Ekströms tre fotografier är en fortsättning på en serierna Landskapet Jag och The Healthy Glamour of Ordinary Life som visades på galleri Arnstedt 2017. Ekström arbetar i en takt som utgörs av långa intervaller, och fördjupar på så vis sina teman. Ekströms process utgörs ofta av att kombinera bilder och ord, då hon är både författare och konstnär. I fotografierna avbildas skuggor från intima rum i hennes hem såsom badrummet och köket. Det reducerade uttrycket gränsar till abstraktion, men ställer en fråga om huruvida det abstrakta och det figurativa egentligen utgör ett motsatspar.
Johanna Ekström är född 1970, bor och arbetar i Stockholm. Sedan författardebuten 1993 har Ekström publicerat ett 10- tal böcker. Hon hade sin första utställning på Galleri Charlotte Lund 1993 och efter det har hon visat sina verk på Björkholmen Gallery i Stockholm.
Kristina Eldon
”Att kunna stänga dörren bakom sig är inte bara ett sätt att stänga ute, det är också ett sätt att där innanför öppna möjligheten att kunna välja sitt eget rum.”
Genom fönster, gardiner och dörrar skildrar Kristina Eldon gränssnitt mellan inne och ute. Ljuset berättar om vilken sida av gränsen kameran befinner sig på, huruvida det tar sig in genom vecken i gardinerna eller täcker insidan bakom ett blankt ljus. Eldons bilder bejakar insidans trygghet och möjligheterna den skapar. Det egna rummet är en viktig ingrediens i konstnärskapet både bokstavligt och bildligt talat; från denna punkt kan hon utforska det som finns bortom gränsen.
Kristinas fotografin kan upplevas som mittemellan foto och måleri. Alla foto är printade på arkivbeständigt print och pigment, hållbart i minst 100 år. Varje foto har en upplaga på 5. Eldon har en gedigen utbildning ifrån Lund såväl som från konstskolor i England och USA såsom Drama, Teater & Film på Lunds Universitet, alternativa fotografiska processer i London Fine Art i Connecticut i USA, Master of Fine Art på Central Saint Martins School of design, London.
Maria Hall
Maria Hall har under våren 2019 gjort en serie monotypier kallade Mémoire. På kopparplåt har färg valsats, målats och tecknats i ett assemblage med fynd från natur och textila element. När plåten sedan trycks överförs allt på grafikpapper. Varje tryck blir därför ett original där detaljer i efterhand akvarelleras.
I de grafiska verken möts Maria Halls två världar – naturen och abstraktionen. De akvarellerade monotypierna är fyllda av minnesspår: av ristningar, rundlar, frön, trådar, barr och utklipp. Spåren anknyter till den fysiska verkligheten medan abstraktionerna vänder sig till betraktarens fantasi. Bladen är ramade i passepartout med en ram av valnöt. Pappret: Hahnemühle 300 g. Glaset är reflexfritt – ett så kallat museiglas.
Maria Hall är född 1964 i Göteborg, bor och arbetar i Stockholm. Hon har utbildning vid Valand, Göteborgs universitet och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hall är representerad i flera svenska samlingar, bland annat Göteborgs Konstmuseum och Stockholm stad och har haft många separatutställningar runt om i Sverige. Hall har erhållit flera utmärkelser, bland annat Edstrandska Stiftelsens konstnärsstipendium, bildkonstnärsfondens tvååriga konstnärsstipendium och nu senast Konstakademiens Grez-sur-Loing-stipendium.
Petra Gipp
Petra Gipp skulpterar fram en alldeles egen röst som får arkitekturen att sammansmälta med plats, kropp och tanke.
För Petra Gipp är arbetet med modeller centralt. Det är en metod att, ofta skallöst, närma sig arkitekturen. Här kan det rumsliga skulpteras fram genom fokus på vo- lym, element och detaljer, där allt sammansmälts till en och samma tanke. Att sömlöst arbeta med ett material ger en möjlighet att utifrån materialet gestalta en ar- kitektonisk idé. På så sätt kan de rum och volymer som hon skapar få en tydlighet, en personlig röst.
Petra Gipp är en svensk arkitekt, verksam i Stockholm. Hon är ledamot av Kungliga Akademin för de fria konsterna. Hennes ikoniska arbeten inkluderar bland annat Kivik Art Centre Refugium, Bruksgården i Höganäs, uppfinnarverkstaden Katedralen, som nominerades till Mies van der Rohe Award 2015, samt hennes medverkan med monumentala, gjutna sektionsmodeller i huvudpaviljongen på Venedig Biennalen 2018. 2016 omnämndes Petra Gipp i Archtiser som en av de 26 kvinnor i historien vilka förändrat arkitekturen. Petra Gipps verk har ställts ut runt om i världen samt publicerats i en mängd olika böcker och tidskrifter.
Pauliina Pietilä
Pauliina Pietilä målar detaljrika skildringar av miljöer som hon finner i upplysta skyltfönster under sina nattliga vandringar i Malmö. Målningarna simmar i konstgjort ljus av purpur och grönt och Pietilä skapar scener och rum där det mänskliga är mycket närvarande utan att någon människa syns till.
Nu visar Pietilä två nya målningar som är ovanligt små om man tänker på de monumentala verk vi sett av henne tidigare. Målningarna är fördjupningar av en detalj eller ett utsnitt av något större där Pietilä lämnat det föreställande för att ge sig hän åt färgens magi.
Pauliina Pietilä är född 1982 i Ilmajoki, Finland. Hon gick ut Konsthögskolan i Malmö 2011 och har sedan dess erhållit flera stipendier, bl a av Anna-Lisa Thomson, Stiftelsen Maria Bonnier-Dahlin, Konstnärsnämndens arbetsstipendium och Edstrandska stiftelsen. Pietilä har ställt ut på bland annat Galleri Flach, Ystad Konstmuseum, Malmö Konstmuseum och Art Fair Volta i Basel. Tredje gången i Östra Karup !