Jenssen

OBS: SISTA DAGEN! Öppet kl 12-17Läs recension av utställningen i Sydsvenskan:  www.sydsvenskan.se/2019-08-18/samspelet-mellan-maleri-och-skulptur-lyfter-olav-christopher

OBS: SISTA DAGEN! Öppet kl 12-17

Läs recension av utställningen i Sydsvenskan:
www.sydsvenskan.se/2019-08-18/samspelet-mellan-maleri-och-skulptur-lyfter-olav-christopher

Olav Christopher Jenssen

ASPEKT - Berlin - Lya Session

Konst talar ofta till vår impuls att skapa mening och reda i verklighet då denna ter sig kaotisk. Den kan hjälpa oss att organisera världen och låta verklighetens konturer att framträda i skarpare dager. Olav Christopher Jenssen kan vid första anblick tyckas arbeta i motsatt riktning; ett återkommande motiv hos Jenssen är en väv, sammansatt av former som för sig själva vore abstrakta, men som tillsammans bildar ett mönster och en helhet. Årets utställning anknyter till två platser; metropolen Berlin, och Lya på Hallandsåsen, en liten bit bort från Galleri Arnstedts i Östra Karup. Många av verken, t.ex. Rubicon Paintings, kan inte kopplas till en specifik tid och plats då de har fått följa med Jenssen mellan Berlin och Lya över åren. I Jenssens oljemåleri ser man ofta flera skikt; lager av mönster, färg och form läggs ovanpå varandra.

“Det är alltid roligast där jag själv är” säger Olav Christopher Jenssen när jag frågar om omgivningens påverkan. I utställningar av Jenssen som denna, där han fått omskapa samtliga rum med sin konst, placeras betraktaren i centrum. Inget verk utmärker sig som mittpunkt utan alla detaljer är i ständig kontakt med helheten. Olav Christopher Jenssen har ett stort intresse för sina besökare och hans arbete präglas av en tro på uppriktighet och tilltro att ett möte är möjligt utan ett tydligt budskap:

”Framförallt vill jag att folk ska känna att de bli tagna på allvar när de kommer till min utställning. Jag tänker att man ska placera sig i förståelse för varje människa. Respekten jag har för dig är lika viktig som respekten jag har för mig själv. Konst kan bli artificiell när den ska framställa en specifik händelse, situation eller känsla. Då måste man fortsätta fylla i och förklara sig nästa gång man har utställning. Det blir övertydligt, eftersom budskapet ska gå fram till varje pris.”

Jenssen arbetsmetod, som utgår från hans eget liv, skapar potential för nya detaljer och vägar i arbetet. Jenssen är förutom verksam konstnär även professor i måleri vid Hochschule für Bildende Künste i Braunschweig, vilket ger honom möjlighet att kommunicera och dela med sig av sina erfarenheter:

“Konstnärsvärlden är ofta stängd och otillgänglig, därför tänker jag mitt bidrag till den pedagogiska dimensionen är att dela erfarenheter, annars har unga människor inte tillgång till det”.

Genom att avstå från större narrativ och istället knyta an till intima ting, platserna där verken skapades eller dagliga möten med andra människor, visar Jenssen hur vi inte behöver förklaringar för att se en djup meningsfullhet i det personliga livet. Vart än vi vänder blicken i utställningsrummet är verken riktade tillbaka mot oss.

Hanna Urich

DSC_3384x.jpg
DSC_3403x.jpg
DSC_3383x.jpg
DSC_3398x.jpg
DSC_3395zx.jpg
DSC_3402x.jpg
DSC_3410x.jpg